Afscheid nemen

Voor de zomervakantie zijn er altijd een aantal kinderen die afscheid nemen van mij en de spelkamer. Dit moment wordt altijd afgesloten met een afscheidsfeestje in de spelkamer. 

Voor dit feestje plaatsvindt is er een afrondende periode aan vooraf gegaan. De therapie is een intensieve periode geweest voor het kind, waarin het kwetsbare kanten van zichzelf heeft laten zien. Bewust of onbewust. Door een afrondingsfase in te bouwen kan er ritueel een eind worden gemaakt aan de periode waarin het niet zo goed ging; wat de nieuwe fase nog fijner maakt.

Daarnaast heeft de afrondingsfase ook een andere functie, die we in de therapie vaak voorbij zien komen. Zo krijgen ze de kans om nog dingen in te brengen die waren blijven liggen. Wat ook vaak gebeurt is dat de belangrijke punten uit de therapie nog eens langs komen; als een soort samenvatting die ze maken.

In de praktijk willen we nog wel eens voorbij gaan aan een vorm van afscheid nemen of bedenken we ons achteraf dat we het liever anders hadden gedaan. Dit kan verschillende redenen hebben; bijvoorbeeld uit enthousiasme en euforie, omdat je weer een nieuwe fase in gaat en/of bereikt hebt wat je wilde bereiken. Maar ook uit vermijding; het te moeilijk vinden, niet goed weten hoe, anderen niet willen kwetsen etc. Dit zijn vaak de gemiste kansen, die ons kunnen blijven achtervolgen.
Zoals met alles in het leven is er een begin en een eind. Hoe je hier als kind mee om leert te gaan is in grote mate zeer bepalend voor hoe je daar de rest van je leven mee om gaat. Dit kan in grote gebeurtenissen voorkomen, maar natuurlijk ook kleine.
Afscheid nemen is een soort rituele afsluiting van een periode uit je leven. Door hier zorgvuldig mee om te gaan, ook in de minder grote periodes of gebeurtenissen, leert het kind onder andere hoe het afscheid kan nemen, welke manieren daarvoor zijn en de belevingsverschillen (bijvoorbeeld zwaar of luchtig) bij verschillende soorten afscheid.

bron: www.spel-therapeut

By | 2021-07-19T08:33:01+00:00 July 19th, 2021|